16 října, 2021
ČSSD Vláda

ČSSD potřebuje miliardy na vyšší důchody. Jedná se o zrušení slev ve vlacích a autobusech pro studenty a důchodce

Sociální demokraté navrhli omezení 75% slevy na jízdném pro děti, studenty či seniory od 65 let. Strana se snaží najít chybějící miliardy, které by měly pokrýt nárůst důchodů o 900 korun. Místopředseda ČSSD Roman Onderka tvrdí, že by takto stát mohl ušetřit až pět miliard. Ministr dopravy Dan Ťok z hnutí ANO návrh zpochybňuje, jednání o něm ale připouští. Premiér Babiš chce po ministryni práce Janě Maláčové z ČSSD, aby potřebné miliardy na vyšší důchody našla ve svém rozpočtu.

Na vyšší důchody by mělo připadnout asi 7,5 miliardy korun

Slevy na jízdném prosadila Babišova vláda od 1. září 2018. Letos by měl stát za slevy zaplatit necelých šest miliard korun.

Místopředseda ČSSD Roman Onderka v Otázkách Václava Moravce navrhnul slevu nulového jízdného pro cestující nad 70 let. Studenti a senioři mladší 65 let by tak levnější jízdné neměli. Stát by podle Onderky tímto způsobem ušetřil minimálně dvě třetiny z finančních prostředků, které potřebuje na navýšení důchodů o 900 korun.

„Nemyslím si, že by bylo vhodné rok po zavedení provádět v systému slev nějakou zásadní změnu. Takové věci se nedělají na jeden rok a není žádný negativní vliv, proč by to nemělo fungovat. Funguje to dobře,“ uvedl k Onderkovu nápadu Ťok. Připustil však, že kdyby v budoucnu byly problémy s úspory, mohly by se slevy pozměnit. Ťok tvrdí, že slevy pomohly více naplnit spoje i v časech mimo špičku. „Zejména senioři ve špičkách tolik nejezdí, dopravu využívají spíše v dobách, kdy vlaky nebo autobusy byly více prázdné. Pomáhají tak rozvrstvit dopravu přes celý den, což je dobře,“ podotkl ministr dopravy.

Výsledek obrázku pro slevy jízdného

Kdo má na slevu nárok a kolik za ně stát už zaplatil?

  • Studenti do 26 let a senioři nad 65 let od 1. září 2018 využívají slevu 75 procent z jízdného vlakové a autobusové dopravy.
  • První tři měsíce fungování slev stálo stát 1,46 miliardy korun. Dosud nejvíce dopravci za slevy vydělali v říjnu, stát jim tehdy zaplatil 512 milionů korun. Ročně by slevy měly přijít na šest miliard korun.
  • České dráhy za první tři měsíce vyfakturovaly celkově přes 657 milionů korun, druhý největší objem měl RegioJet – přes 75 milionů. Z autobusových dopravců největší měla nejvíce peněz společnost Arriva Morava. Její kompenzace za první tři měsíce činily 57,1 milionu korun, druhá byla společnost Student Agency s 41,1 milionu korun.

Související obrázek

Právě seniorům měly slevy nejvíce zlepšit kvalitu života. „Co se týká seniorů, tak nám obrovsky vzrostla čísla za domácí cestovní ruch, a to si přece přejeme, abychom udržovali naše seniory v aktivním životě,“ přitakává ministryně pro místní rozvoj Klára Dostálová (za ANO).

Premiér Babiš: Ministryně Maláčová má největší prostor pro úspory

Ministři z ČSSD při zasedání vlády ve většině uváděli, že chtějí celou věc probrat na koaliční radě. Podle ministryně práce Jany Maláčové se jedná o jednu z možností úspor, sama by se přitom snažila nalézt miliardy ve změně daní, například dani z dividend.

Premiér Andrej Babiš Maláčové už dříve vzkazoval, ať najde chybějící miliardy ve svém rozpočtu: „Je potřeba, aby paní Maláčová našla ve svém resortu na navýšení peníze. Má největší kapitolu a největší prostor pro úspory.“ Ministryně práce sice slibovala změny v některých sociálních dávkách, výrazné změny ale odmítá.

Podle opoziční ODS by se mělo šest miliard ze zlevněného jízdného využít na přípravu výstavby nových úseků dopravní infrastruktury.

 

Další příspěvky